|
Sverres home Introduksjon SW development projects: Programmeringsprosjekt (Flere oppgaver) Nye kart-tavler for D-blokka Elevator automatic FAT for TTK4145 Procedural Generation: Game Worlds Procedural Generation: Music Programvare design av simulator Dynamic deployment system for real-time tasks Measurement-based real-time system Bibliotek for meldingssending Teoretical projects: Deterministic execution of Lingua Franca on emulated RISC-V hardware Implementing Lingua-Franca programs on real-time operating systems Models of Computation Salvaging XC features Schedulability proof for message passing systems Dynamic deployment system for real-time tasks Bruk av online eksekveringstidsestimater Real-time systems not based on timing requirements Programering av tunge tråder ved nonpreemptive scheduling. Deling av CPU og Nettverk Morsomme sensorer og applikasjoner: Døvehørsel Blindesyn Bike trainer app Eksterne oppgaver: |
Programvare design av simulatorDenne oppgaven vil i utgangspunktet ha struktur som den generelle programvareutviklingsoppgaven beskrevet her, men for denne oppgaven forventes det at hovedvekten legges på designet heller enn implementasjonen. Problemstillingen som skal utforskes er: En "simulator" starter gjerne med et lite antall differensial-ligninger implementert i Matlab. Dette er greit å implentere - ligningene i matlab er en (nesten?) direkte speiling av ligningene på papir - og Matlab lar oss simulere og tegne ut kurvene nesten uten arbeide. Men så kommer en del andre use-case'r inn:
Som regel ... vokser simulatoren planløst fra de første 30 Matlab-linjene til den ikke-vedlikeholdbare massen av Matlab kode som en simulator ofte er. Knytningene imellom mange av disse kravene er ganske sterke og det er ikke gitt at f.eks. "objektorientert design" vil greie å dekoble de forskjellige kunnskapsinnsatsene tilstrekkelig eller at Matlab er den hensiktsmessige formalismen. Sverre har noen tanker om modeller som genererer modeller som vil være hensiktsmessig her, og som oppgaven går ut på å undersøke. |