|
Sverres home Introduksjon Programmeringsprosjekter: Programmeringsprosjekt (Flere oppgaver) Sanntids- programmering: Bruk av online eksekveringstidsestimater Lettvektstråder Metrikk for estimering av kjøretid Programering av tunge tråder ved nonpreemptive scheduling. Embedded Infrastrukturer: Deling av CPU og Nettverk Morsomme sensorer og applikasjoner: Døvehørsel Blindesyn Eksterne oppgaver: Revolve oppgaver Misc: Andre Oppgaver |
Revolve oppgaverRevolveprosjektet har behov for kybernetikere:> CAN-bootloader: > > Flere av bilens systemer baserer seg på mye reprogrammering av > parametre. Med dagens løsning må vi fjerne kretskortet fra bilen, åpne > innkapslingene og programmere om enheten. Denne oppgaven vil gå ut på å > lage et bootloader system på enkelte eller alle enhetene slik at det > blir mulig å gjøre vedlikehold av kode uten å bruke viktig testtid på å > fjerne enheter fra bilen. En bootloader er en mulig løsning og kan > implementeres på en mikrokontroller internt på enhetene. Man har CANbus > tilgjengelig til ekstern kommunikasjon med enhetene. > > > Torque Vectoring: > > Med fire motorer har man ikke muligheten til å ha en mekanisk > differensial i akslinger, men er avhengig av å elektronisk styre hvor > mye på drag som skal til hver motor i f.eks. en sving. > > Problemstillingen går ut på å designe en algoritme som individuelt kan > kontrollere pådraget til hver av de fire motorene. > > Tilgjengelig av sensordata vil bl.a. være sjåførens ønskede pådrag og > kjøreretning, hvordan bilen ligger i forhold > til underlaget og akselerometerdata. Algoritmen må optimaliseres for å > gi best mulig akselerasjon, best fordeling av krefter under normal > kjøring og effektivitet. Simuleringer gjennom matlab/simulink med en > modell av bilen vil være viktig. > > Inertial Measurement Unit : > > Ved bruk av fire motorer vil man ikke lenger ha bruk for > hjulfartssensorer som ved en konvensjonell énmotors løsning. I en > firemotorsløsning kan man bl.a. ta i bruk akselerometere, gyroskop og > real time kinematics (RTK) baserte systemer for å kunne måle hvordan > bilen beveger seg og kontrollerer motorene deretter. Her kan > du videreutvikle en inertial measurement unit basert på et tolv-akse > akselerometer som ble utviklet i 2014/15 eller komme med nye løsninger. > Matematisk modellering av bilen og simulering vil være viktig. > I tillegg til disse så er vi interessert i andre oppgaver og forslag > fra studenter. > Skulle det være noe spørsmål eller du trenger mer informasjon er det > bare å ta kontakt. > -- > Med vennlig hilsen / Best regards > Roy Iversen > Team Captain > Revolve NTNU > Tlf: 41232182 > Web: [1]revolve.no |