Studentprosjektforslag - Revolve oppgaver

Sverres home


Introduksjon

Programmeringsprosjekter:

Programmeringsprosjekt (Flere oppgaver)









Sanntids- programmering:

Bruk av online eksekveringstidsestimater

Lettvektstråder

Metrikk for estimering av kjøretid

Programering av tunge tråder ved nonpreemptive scheduling.

Embedded Infrastrukturer:

Deling av CPU og Nettverk

Morsomme sensorer og applikasjoner:

Døvehørsel

Blindesyn

Eksterne oppgaver:

Revolve oppgaver

Misc:

Andre Oppgaver

Revolve oppgaver

Revolveprosjektet har behov for kybernetikere:
>    CAN-bootloader:
>
>    Flere av bilens systemer baserer seg på mye reprogrammering av
>    parametre. Med dagens løsning må vi fjerne kretskortet fra bilen, åpne
>    innkapslingene og programmere om enheten. Denne oppgaven vil gå ut på å
>    lage et bootloader system på enkelte eller alle enhetene slik at det
>    blir mulig å gjøre vedlikehold av kode uten å bruke viktig testtid på å
>    fjerne enheter fra bilen. En bootloader er en mulig løsning og kan
>    implementeres på en mikrokontroller internt på enhetene. Man har CANbus
>    tilgjengelig til ekstern kommunikasjon med enhetene.
>
>
>    Torque Vectoring:
>
>    Med fire motorer har man ikke muligheten til å ha en mekanisk
>    differensial i akslinger, men er avhengig av å elektronisk styre hvor
>    mye på drag som skal til hver motor i f.eks. en sving.
>
>    Problemstillingen går ut på å designe en algoritme som individuelt kan
>    kontrollere pådraget til hver av de fire motorene.
>
>    Tilgjengelig av sensordata vil bl.a. være sjåførens ønskede pådrag og
>    kjøreretning, hvordan bilen ligger i forhold
>    til underlaget og akselerometerdata. Algoritmen må optimaliseres for å
>    gi best mulig akselerasjon, best fordeling av krefter under normal
>    kjøring og effektivitet. Simuleringer gjennom matlab/simulink med en
>    modell av bilen vil være viktig.
>
>    Inertial Measurement Unit :
>
>    Ved bruk av fire motorer vil man ikke lenger ha bruk for
>    hjulfartssensorer som ved en konvensjonell énmotors løsning. I en
>    firemotorsløsning kan man bl.a. ta i bruk akselerometere, gyroskop og
>    real time kinematics (RTK) baserte systemer for å kunne måle hvordan
>    bilen beveger seg og kontrollerer motorene deretter. Her kan
>    du videreutvikle en inertial measurement unit basert på et tolv-akse
>    akselerometer som ble utviklet i 2014/15 eller komme med nye løsninger.
>    Matematisk modellering av bilen og simulering vil være viktig.
>    I tillegg til disse så er vi interessert i andre oppgaver og forslag
>    fra studenter.
>    Skulle det være noe spørsmål eller du trenger mer informasjon er det
>    bare å ta kontakt.
>    --
>    Med vennlig hilsen  / Best regards
>    Roy Iversen
>    Team Captain
>    Revolve NTNU
>    Tlf: 41232182
>    Web: [1]revolve.no
Editor: Associate Professor Sverre Hendseth Contact Address: Sverre.Hendseth...ntnu.no Last Modified: 23/4-2018